-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2041 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

در تصميم گيري مشكل دارم و به طور قطع هميشه نمي توانم تصميم بگيرم، مثلاً تصميم براي نماز به موقع، در ضمن مقداري وسواس فكري دارم.

انسان هايي كه مشكل تصميم گيري دارند، به طور عمده علّت وجود چنين مشكلي به نداشتن هدف بر مي گردد. نداشتن هدف نيز معمولاً به نداشتن درك يا داشتن درك ناقص از زندگي بر مي گردد. بعضي براي خود هدف انتخاب مي كنند، امّا چون داراي اراده اي ضعيف هستند، نمي توانند به آن برسند.انسان با داشتن ارادة ضعيف نمي تواند زندگي درستي بسازد. بايد بدانيد معناي عدم تصميم گيري يعني چه؟ شايد براي كاري كه مي خواهيد انجام بدهيد، اهميّتي قائل نيستيد، مثلاً نماز اگر مورد اعتنا قرار نگيرد و اهميت اش مكشوف نشود، با كم اعتنايي روبرو شده و به عنوان يك تكليف سخت تلقي مي شود. انسان هايي موفق هستند كه براي كار خود هر چند دنياي اهميتي ويژه قائلند و به همين سبب با اراده اي قو براي به دست آوردن نتيجه تلاش مي كنند. انسان براي كاري كه بخواهد انجام دهد، اهميتي قائل شود و فوائد و ثمرات آن را نداند،براي انجامش دچار سستي خواهد شد.

امام صادق(ع) فرمود: نخستين چيزي كه از بنده حساب مي كنند نماز است كه اگر قبول شود، سائر اعمالش پذيرفته مي شود و اگر مردود گردد، اعمال ديگرش پذيرفته نمي شود.[1]

پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمود: هميشه شيطان از مؤمن كه مواظب نماز هاي پنج گانة خود مي باشد،ترسناك است و چون آن را ضايع كند (به آن بي اهميت شود) و او جرأت يافته و او را به گناهان بزرگ مي افكند.[2]

براي انجام هر عملي خصوصاً عبادي نياز به گذراندن مراحلي است:

1- تصور مطلب : كاري را كه مي خواهد بدان بپردازد، بايد در ذهن خود مرور كند.

2- تصديق به فايده: بعد از تصور عمل، بايد بداند آن عمل از فايدة لازم برخوردار است.

3- شوق به عمل: بعد از تصديق فايده نسبت به انجام آن شوق و اشتياق پيدا كند، زيرا مي داند اين عمل براي او فايدة بسياري دارد.

4-حركت و عمل را انجام دهد. واحد پاسخ به سؤالات

[1] محجه البيضاء، ج1، ص 339.

[2] احساب بخش، آثار الصادقين، ج 11، ص 123، به نقل از عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 28.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.